De enige uitweg uit de stikstofcrisis is politieke moed en verantwoordelijkheidszin om in het algemeen belang zo snel mogelijk met een aangepast stikstofdecreet te komen op basis van het voorstel dat nu voorligt. Zoniet dreigt een vergunningenvacuüm met desastreuze economische gevolgen voor alle sectoren. Dit zou niet enkel nefast zijn voor huidige vergunningsaanvragen, maar het hypothekeert ook toekomstige investeringsdossiers. Na het advies van de Raad van State roept essenscia op om over de partijgrenzen heen samen te werken aan een grondig onderbouwd en juridisch robuust stikstofdecreet dat ook de industrie in Vlaanderen toekomstperspectief biedt.
In de stikstofproblematiek blijft het belangrijk om aan te stippen dat amper 3 à 4% van de stikstof die neerslaat vanuit Vlaamse bronnen afkomstig is van industriële activiteit. Bovendien is de stikstofuitstoot in de chemiesector in Vlaanderen sinds 2005 zo goed als gehalveerd, met een forse daling van 18% in de laatste 3 jaar.
Om de natuurimpact op een efficiënte en doeltreffende manier aan te pakken, blijft het van doorslaggevend belang om een gedifferentieerde aanpak te hanteren voor de uitstoot van ammoniak en stikstofoxiden. Zo’n aanpak is ook volgens het advies van de Raad van State mogelijk, maar dient nog beter gemotiveerd te worden.
Tot slot dient het basisprincipe van een programmatische aanpak overeind te blijven. Dit betekent dat vergunningen met een geringe stikstofuitstoot goedgekeurd kunnen worden, zolang er globaal genomen een dalende trend in de totale stikstofdepositie is, ondersteund door een beleid van stikstofreducerende maatregelen.
De toenemende rechtsonzekerheid die nu ontstaat – waarbij in sommige provincies al de facto geen vergunningen meer worden behandeld bij gebrek aan een decretaal beoordelingskader – is een ferme uppercut voor onze economie en welvaart, met een negatieve impact op het investeringsklimaat in Vlaanderen. Er zitten heel wat (her)vergunningsaanvragen in de pijplijn die mogelijk vertraging oplopen, wat tijd maar ook veel geld kost. Vlaanderen dreigt hierdoor ook internationaal als investeringslocatie uit de boot te vallen.
“Het stikstofdossier gaat niet over de vergunning van een bepaald bedrijf, of over de uitstoot van een bepaalde sector; dit gaat over het algemeen belang, onze economische toekomst en het behoud van de welvaart in Vlaanderen.”
Ann Wurman, directeur essenscia vlaanderen
Ann Wurman, directeur essenscia vlaanderen: “Hoe je het ook draait of keert, we hebben snel een aangepast stikstofdecreet nodig. Anders dreigt de totale impasse waarbij niemand – burger, boer of bedrijf – nog een vergunning dreigt goedgekeurd te krijgen. We vragen van de Vlaamse regering en het Vlaams parlement verantwoordelijkheidszin om snel tot een juridisch robuuste oplossing te komen. Het stikstofdossier is zeer technisch en bijzonder complex, maar het belangt wel iedereen aan. Dit gaat niet over de vergunning van een bepaald bedrijf, of over de uitstoot van een bepaalde sector; dit gaat over het algemeen belang, onze economische toekomst en het behoud van de welvaart in Vlaanderen. De klok tikt, want in de huidige situatie dreigen we dag na dag cruciale investeringen in de vernieuwing en vergroening van onze industrie mis te lopen.”