Chemie- en farmasector zet met pioniersproject duaal lesgeven al twee jaar met succes gepassioneerde werknemers deeltijds voor de klas
De plannen van Vlaams onderwijsminister Ben Weyts om meer vakmensen uit het bedrijfsleven beschikbaar te maken voor een lesopdracht in het onderwijs krijgen de steun van essenscia vlaanderen. De chemie- en farmasector geeft al twee schooljaren op rij het goede voorbeeld met het pioniersproject duaal lesgeven. Daarbij combineren werknemers uit de sector hun job met deeltijds lesgeven in het secundair onderwijs, vooral technische en wetenschappelijke vakken waarvoor een tekort aan vakleerkrachten is zoals biotechnieken, chemie, toegepaste fysica of mechanica.
In september 2021 gaf essenscia vlaanderen de aftrap van de onderwijsprimeur duaal lesgeven, een proefproject in samenwerking met de Vlaamse ministers van Onderwijs en Werk en met financiële steun vanuit het Europees Sociaal Fonds (ESF). Het doel? Door enkele uren per week voor de klas te staan, kunnen experten uit chemie- en farmabedrijven hun waardevolle praktijkervaring doorgeven, meer meisjes en jongens warm maken voor wetenschappelijke en technische studies of beroepen en het lerarentekort helpen verzachten.
Intussen zijn er dit schooljaar al een twintigtal duale lesgevers aan de slag in verschillende formules: als vakleerkracht, in co-teaching met andere leerkrachten of via praktijkgerichte projectweken. Momenteel wordt de derde lichting van duale lesgevers klaargestoomd. Zij ronden volgende week hun verplichte driedaagse educatieve vooropleiding af, waar ze de nodige pedagogische en didactische vaardigheden aangeleerd krijgen. Deze intensieve cursus is speciaal hiervoor ontwikkeld door de departementen Lerarenopleiding van de hogescholen AP Antwerpen en Thomas More Kempen. Zo heeft essenscia op deze manier al zowat 40 medewerkers uit de sector opgeleid voor duaal lesgeven.
Ann Wurman, directeur essenscia vlaanderen: “Alle initiatieven die bruggen bouwen tussen onderwijs en arbeidsmarkt om zo de onderwijskwaliteit te verhogen en het lerarentekort te helpen opvangen zijn uiteraard een goede zaak. Met duaal lesgeven vertolkt de chemie- en farmasector een pioniersrol in vernieuwend en praktijkgericht STEM-onderwijs. We zijn dan ook vragende partij om duaal lesgeven definitief te verankeren als volwaardig onderwijsconcept en uit te breiden naar andere sectoren.”
Kris Bosch, adviseur onderwijs en arbeidsmarkt essenscia vlaanderen: “Duaal lesgeven geldt duidelijk als positief praktijkvoorbeeld over hoe je gemotiveerde werknemers op een kwaliteitsvolle manier kan inzetten in het onderwijs. Ook het expertenpanel dat dit onderwijsproject opvolgt is het daarover eens. Duaal lesgeven biedt een educatieve meerwaarde doordat vakmensen uit de industrie praktijkervaring en de nieuwste technologische inzichten in de klas brengen. Het is een onmiskenbare win-win-winsituatie voor zowel leerlingen, scholen als bedrijven.”
Deelnemende sectorbedrijven aan duaal lesgeven: BASF, Boss Paints, Eastman, GOVI, INEOS, Janssen Pharmaceutica, Nippon Shokubai, Pfizer, Tessenderlo, TotalEnergies en Vynova