Als expert in duurzame verpakkingen weet het Belgische familiebedrijf Segers & Balcaen één en ander over recyclage. Claude Deegens, International Sales Expert bij het bedrijf, gaf op de Belgian Plastics Day inzicht in enkele creatieve oplossingen voor de omschakeling naar een circulaire economie. Zijn advies: bedrijven moeten zelf het roer in handen nemen en consumenten uitleggen dat kunststoffen een prima verpakkingsmateriaal zijn.
Iedereen die ooit een multi-pack Coca-Cola of iets online heeft gekocht, heeft wellicht al een product van Segers & Balcaen in handen gehad. Van krimpfolie tot verzendzakken: al sinds 1954 zijn verpakkingen de kernactiviteit van dit Belgische bedrijf.
Duurzaamheid speelt een cruciale rol in de twee productievestigingen in Liedekerke en Diest. In de loop der jaren heeft Segers & Balcaen zich gefocust op het dunner maken van zijn folies, het hergebruik van intern kunststofafval, de verbetering van de logistiek en nog veel meer. Maar volgens International Sales Expert Claude Deegens moeten er nog heel wat uitdagingen worden overwonnen op weg naar de circulaire economie.
Te weinig gerecycleerde materialen
Een van de grootste problemen is het tekort aan gerecycleerd materiaal. “Als het kon, zouden we veel meer gerecycleerd materiaal gebruiken dan we nu doen, maar het is gewoon niet beschikbaar. Bedrijven die veel groter zijn dan wij, zoals Coca-Cola, hebben het budget om grote hoeveelheden gerecycleerde materialen op te kopen. Wij moesten slim zijn en nieuwe oplossingen vinden om onze materialen terug te krijgen van onze klanten en ze vervolgens te recycleren.”
“Het ontinktingsproces maakt het mogelijk om de inkt van de kunststof te wassen, het schoon te maken en te hergebruiken.”
Claude Deegens, Segers & Balcaen
Segers & Balcaen heeft een manier gevonden. “We vragen de klanten nu om hun post-consument of post-industriële gebruikte materialen terug te sturen, zodat wij de inkt kunnen afwassen en de kunststof kunnen schoonmaken en hergebruiken. Dat ontinktingsproces is heel innovatief. De aandacht voor duurzaamheid begint uiteraard al in de prepress. Wij helpen de klanten om hun illustraties zodanig te ontwerpen dat wij ze ecologischer kunnen drukken, bijvoorbeeld door middel van printen met een speciaal kleurengamma, een proces dat zelfs voor gedetailleerde afbeeldingen het aantal vereiste kleuren beperkt.”
Sterke partnerships
Claude gelooft in de samenwerking met klanten om samen een circulaire economie tot stand te brengen. “Een goed voorbeeld is ons partnership met het online e-commercebedrijf DHL. Weet je nog hoe we vroeger een online bestelling in een andere verpakking terugstuurden en de gescheurde plastic zak bij het vuilnis gooiden? Wij hebben die zakken hersluitbaar gemaakt, zodat DHL ze gemakkelijk opnieuw bij de klanten kan ophalen. Wanneer DHL op zijn beurt het gebruikte materiaal naar ons brengt, betaalt het bedrijf een lagere prijs.”
“Als bedrijven hun afval naar ons terugsturen, betalen ze een lagere prijs.”
Claude Deegens, Segers & Balcaen
Iedereen wint. “De prijs die wij betalen om ons eigen recycleerbaar materiaal terug te krijgen van de klanten, is lager dan wat we op de markt zouden betalen, terwijl de klant een korting krijgt. Er is uiteraard een bepaald volume kunststofafval nodig om het systeem te doen werken. Gelukkig is dat in het geval van DHL en andere e-commercebedrijven geen probleem. Wij maken jaarlijks ongeveer 85 miljoen hersluitbare e-commercezakken van 100% gerecycleerd materiaal.”
Een goed verpakkingsalternatief
Claude wijst op enkele belangrijke argumenten in verband met de opinie van consumenten over kunststoffen. “Mensen zeggen dat kunststoffen slecht zijn, maar dat is een heel enge visie. Heel wat wetenschappelijke feiten bevestigen dat kunststoffen een goed verpakkingsalternatief vormen voor papier, glas, karton, hout en andere materialen. In termen van de vereiste grondstoffen, het energieverbruik, de CO2-uitstoot en de duurzaamheid over de ganse levenscyclus is het allesbehalve een inferieur materiaal. Integendeel zelfs. Als bedrijven is het onze plicht om dat aan de consumenten uit te leggen.”
“Kunststoffen zijn ongetwijfeld een goed verpakkingsalternatief voor papier, glas, karton, hout en andere materialen.”
Claude Deegens, Segers & Balcaen
Je kunt kunststoffen natuurlijk niet eindeloos blijven recycleren. “Net als metaal, dat je kunt buigen tot metaalmoeheid optreedt, is ook plastic onderhevig aan slijtage. Elk type kunststof is natuurlijk anders, maar in het algemeen kun je het makkelijk tot tien keer recycleren. En zelfs daarna is het nog geschikt voor allerlei andere toepassingen. Waarvan denk je dat de reflectoren op de paaltjes langs de wegen gemaakt zijn?”
Innovatie is cruciaal
“Om de circulaire economie tot stand te brengen, moeten de bedrijven zelf het roer in handen nemen“, besluit Claude. “We mogen niet verwachten dat de consumenten de weg zullen wijzen. Het is onze verantwoordelijkheid om niet alleen onze productieprocessen maar ook onze logistiek te herzien, bijvoorbeeld door manieren te vinden om het transport naar en van de klanten en de grondstoffenleveranciers te beperken.
“Maar we moeten de mensen ook informeren”, zegt Claude. “We moeten hen uitleggen hoe we werken, hun vooroordelen over kunststoffen wegnemen en de mogelijkheden uitleggen. Dat is even belangrijk als al de rest.”
Meer weten over de circulaire inspanningen van Segers & Balcaen? Lees hier meer over duurzame krimpfolie en andere innovaties. Meer over de Belgian Plastics Day op deze pagina.