Europees industrieconsortium ontwikkelt concept voor gespecialiseerde logistieke zone voor spoorvervoer chemieproducten in haven van Antwerpen
Spoorvrachtoperator Lineas en essenscia, de sectorfederatie van de chemie en life sciences, presenteerden de bevindingen van het Europese LessThanWagonLoad-onderzoeksproject om meer spoorvervoer te gebruiken in de logistieke processen van de chemiesector. De studie, gerealiseerd door een consortium van industriepartners onder leiding van Lineas en gefinancierd door de Europese Unie, ontwikkelde een prototype van een geautomatiseerd palletlaadsysteem voor treinen en een concept voor een gespecialiseerde logistieke zone voor de chemie-industrie in de haven van Antwerpen.
Met het Europese LessThanWagonLoad-project reiken de initiatiefnemers oplossingen aan om de zogenaamde modal shift te realiseren en meer chemieproducten via spoor te vervoeren in plaats van over de weg. Daarbij wordt uiteraard rekening gehouden met de strenge veiligheidsnormen voor het transport van potentieel gevaarlijke goederen. Een verdere toename van het spoorvervoer in de chemie-industrie zou een positieve maatschappelijke impact hebben met minder CO2-uitstoot, minder luchtvervuiling en minder files.
Multimodale logistieke zone in de haven van Antwerpen
In de studie werd onder meer gekeken naar de mogelijkheden om de Antwerpse main hub uit te bouwen tot een multimodale logistieke zone voor cargotransport, specifiek gericht op de chemiebedrijven in het Antwerpse havengebied. Het concept omvat extra spoordiensten zoals cross-docking-palletmagazijnen, speciale services voor reparatie en bewaking, geavanceerde reinigingsdiensten voor spoorwagons, vrachtwagens en tankcontainers, alsook verbeterde spoorverbindingen. Door dergelijke gespecialiseerde diensten te bundelen kunnen de kosten voor het gebruik van goederentreinen verlagen en kan de flexibiliteit verhogen.
“De ambitie van de chemie-industrie is duidelijk: nog meer vervoer per spoor en nog minder over de weg. Dat vraagt om een mentaliteitswijziging die meer samenwerking en verregaande digitalisering mogelijk maakt.”
Yves Verschueren, gedelegeerd bestuurder essenscia
“De chemie-industrie spant zich al vele jaren in om de modal shift te realiseren. Vandaag wordt minder dan 30% van de transportvolumes in de sector over de weg vervoerd. Maar onze ambitie is duidelijk: nog meer vervoer per spoor en nog minder over de weg. Dat is niet zozeer een kwestie van infrastructuur of investeringen. We hebben vooral een mentaliteitswijziging nodig die meer samenwerking en verregaande digitalisering mogelijk maakt. Dat vraagt om sterke engagementen van de industrie, van beleidsmakers en van spoorbeheerders,” zegt Yves Verschueren, gedelegeerd bestuurder essenscia.
Geautomatiseerd palletlaadsysteem voor treinen
Dankzij het LessThanWagonLoad-project is ook een prototype ontwikkeld van een Automated Wagon Loading System (AWLS). Geïnspireerd op de geautomatiseerde laadsystemen voor vrachtwagens maakt dit systeem het mogelijk om automatisch 15 palletten op een treinwagon te laden. In de chemiesector is het spoorvervoer traditioneel gefocust op volle containers of wagons. Met het nieuwe laadsysteem kunnen ook kleinere volumes aan chemieproducten, die momenteel vooral afhankelijk zijn van wegvervoer, via het spoor worden getransporteerd.
“Met de AWLS-technologie kunnen we nog kleinere ladingen transporteren,” zegt Geert Pauwels, CEO van Lineas.
“Als we klanten willen overtuigen om van de weg naar het spoor over te stappen, moeten we het hen zo makkelijk mogelijk maken. Het is nu al mogelijk om vanaf een enkele container of wagon op het spoor te stappen. Met de AWLS-technologie verlagen we die drempel verder naar nog kleinere ladingen,” zegt Geert Pauwels, CEO van Lineas.
Het LessThanWagonLoad-project werd in mei 2017 gelanceerd. Drie jaar lang werkten 11 partners uit België, Nederland, Duitsland, Italië en Slovakije samen om innovatieve oplossingen te zoeken om het gebruik van het spoorvervoer in de chemiesector te versnellen. De resultaten werden vandaag voorgesteld tijdens een digitale slotconferentie met videoboodschappen van onder meer havenschepen Annick De Ridder, Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters, minister van Mobiliteit van de Waalse regering Philippe Henry en federaal minister van Mobiliteit François Bellot.
Masterplan voor het Belgische spoorvervoer
Tijdens het evenement werd ook opgeroepen tot meer interfederale samenwerking om een ambitieus masterplan voor het goederenvervoer per spoor in België te ontwikkelen, naar analogie met de buurlanden. Zo’n plan kan, in nauwe samenwerking met de industrie, de positie van ons land als logistiek knooppunt in Europa verder versterken en onze exportgerichte economie een bijkomende impuls geven.
Het LessThanWagonLoad consortium bestaat uit Lineas (BE), essenscia (BE), EcoRes (BE), Trafuco (BE), Ancra (NL), TU Delft (NL), TransCare (DE), VTG (DE), ISC (IT), ZOS (SK) & TUKE – Technische Universiteit van Košice (SK).
Meer info: www.lessthanwagonload.eu