Wat als je zou weten vanwaar elk onderdeel van je wagen komt, waarvan het gemaakt is en hoe duurzaam het is? Dat zou niet enkel voor consumenten waardevol zijn, maar vooral voor alle producenten en leveranciers die bij het hele productieproces betrokken zijn. John Fox, Global Project Manager Digital R&D bij chemiebedrijf Covestro, onthulde tijdens de Belgian Plastics Day hoe digitale innovatie kan leiden tot meer transparantie in de hele waardeketen en uiteindelijk tot meer duurzame keuzes.
Van alternatieve grondstoffen en circulaire materialen tot meer energie-efficiënte processen en betere klimaatprestaties: chemie- en kunststofbedrijven optimaliseren hun processen en producten richting klimaatneutraliteit. Maar hoe kan je al die informatie meegeven aan andere schakels in de waardeketen en uiteindelijk ook aan de eindgebruikers, zodat die bewuste keuzes kunnen maken?
Chemiebedrijf Covestro besloot daarom om, in samenwerking met de gespecialiseerde softwarepartner Circularise en tal van andere industriële partners, een digitaal project te lanceren waarbij kunststofmaterialen via blockchaintechnologie digitaal worden gelinkt aan hun specifieke data op het vlak van grondstoffen, energieverbruik, herkomst, recycleerbaarheid, enzovoort.
Blockchain zorgt voor transparantie in de value chain
Door materialen als het ware te spiegelen in een digital twin kan het bedrijf een digitale draad door de hele waardeketen trekken, waardoor het mogelijk is om de gebruikte kunststofmaterialen te traceren en voor elk van hen duurzaamheidsdata zoals CO₂-uitstoot, watergebruik en mate van recycleerbaarheid weer te geven.
Zodra de materialen gedigitaliseerd zijn, kunnen de volgende schakels in de waardeketen de digital twin updaten met de data uit hun eigen toeleveringsketen en productieprocessen, en dit doorheen de ganse levenscyclus van het product. Dankzij blockchaintechnologie gebeurt dit proces met behoud van ieders privacy en met bescherming van vertrouwelijke informatie.
Deze aanpak helpt niet alleen fabrikanten van eindproducten om duidelijk geïnformeerd beslissingen te maken over hun partners in de waardeketen, het helpt ook eindgebruikers om meer te weten te komen over het product, waardoor ze duurzamere keuzes kunnen maken.