Vlaams minister van Werk Hilde Crevits en Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts willen volgend schooljaar samen met de chemie- en farmasector een proefproject duaal lesgeven opstarten. Dat is een gloednieuw concept waarbij experten uit het bedrijfsleven ook enkele uren per week deeltijds voor de klas staan. Zo ontstaat er meer interactie tussen het onderwijs en de arbeidsmarkt. Het initiatief werd bekendgemaakt op het jaarevent van sectorfederatie essenscia vlaanderen in Technopolis in Mechelen, dat integraal in het teken stond van talent.
Heel wat Vlaamse middelbare scholen hebben grote moeite om vakleerkrachten te vinden, zeker voor technische en wetenschappelijke vakken zoals wiskunde of chemie. Net die vakken zijn ontzettend belangrijk voor de opleiding van talent voor de chemie en farma. In die sector neemt het aantal jobs al vijf jaar op rij toe en door de aangekondigde investeringen van het voorbije jaar komen er opnieuw bijna duizend nieuwe jobs bij.
Duaal lesgeven: voordelen voor scholen, leerlingen en bedrijven
Duaal lesgeven is een gloednieuw concept dat deel kan zijn van de oplossing. De bedoeling is om medewerkers van bedrijven de kans te geven om deeltijds les te geven. Zo ontstaat een win-win-situatie voor scholen, leerlingen en bedrijven: meer beschikbare vakleerkrachten, meer praktijkgerichte lessen en meer STEM-talent.
De voordelen? Scholen kunnen een beroep doen op gemotiveerde vakleerkrachten die ze momenteel niet of moeilijk vinden. Leerlingen krijgen les van vakmensen met ervaring die de theoretische formules uit de handboeken kunnen illustreren met praktische toepassingen vanop de werkvloer. Bedrijven kunnen de wisselwerking met het onderwijs versterken, meer talent aanboren en hun medewerkers de kans bieden om hun loopbaan te verrijken.
Proefproject vanaf volgend schooljaar
Vlaams minister van Werk Hilde Crevits, Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts en essenscia vlaanderen willen nu snel schakelen. Ze hebben de ambitie om al volgend schooljaar van start te gaan met een proefproject duaal lesgeven. Daarvoor worden mogelijke drempels op juridisch, financieel en pedagogisch vlak onderzocht en weggewerkt. Een sterk bondgenootschap tussen bedrijfsleven, onderwijs en overheid is vandaag meer dan ooit noodzakelijk voor meer excellentie op de schoolbank én op de werkvloer. Duaal lesgeven biedt daar een perfect antwoord op.
“‘To teach is to learn’. We ondersteunen duaal lesgeven dan ook voluit”
Hilde Crevits, Viceminister-president en Vlaams minister van Werk
Viceminister-president en Vlaams minister van Werk Hilde Crevits: “Om alle vacatures in de sector ingevuld te krijgen, is nieuwe instroom de komende jaren noodzakelijk. Maar ook de scholen roepen om sterke leraren. Zeker voor knelpuntvakken zoals wiskunde, chemie of technische vakken. De opportuniteiten die duaal lesgeven kunnen brengen zijn heel interessant. Door medewerkers uit de industrie ook op de klasvloer te laten meedraaien, wordt vanzelf een leercultuur gecreëerd en verwerven ze nieuwe inzichten die dan weer van nut kunnen zijn op de werkvloer. Het zal net die leercultuur zijn die bedrijven nodig hebben om klaar te zijn voor de toekomst. ‘To teach is to learn’. We ondersteunen duaal lesgeven dan ook voluit. Samen met minister Weyts zullen we nu werk maken van een regelluwe context zodat snel een proefproject opgestart kan worden.”
“We zijn in Vlaanderen al gestart met duaal leren. Nu willen we een volgende stap zetten: mensen uit de praktijk ook voor de klas zetten”
Ben Weyts, Viceminister-president en Vlaams minister van Onderwijs
Viceminister-president en Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts: “Heel wat scholen zijn vragende partij. Ze zien in duaal lesgeven een mooie manier om hun onderwijs naar een nog hoger niveau te tillen. We zijn in Vlaanderen al gestart met duaal leren, waarbij leerlingen hun opleiding deels in de klas en deels op de werkvloer volgen. Nu willen we een volgende stap zetten: mensen uit de praktijk ook voor de klas zetten. Zo kunnen we de talenten van de Vlaamse leerlingen echt volop ontwikkelen”.
“essenscia vlaanderen en de sectorbedrijven uit de chemie en farma staan klaar om duaal lesgeven verder mee uit te werken en vanaf volgend schooljaar een proefproject op te starten”
Frank Beckx, gedelegeerd bestuurder essenscia vlaanderen
Frank Beckx, gedelegeerd bestuurder essenscia vlaanderen: “Duaal lesgeven helpt het lerarentekort aanpakken maar het biedt vooral een educatieve meerwaarde doordat duale lesgevers de theorie van techniek- en wetenschapsvakken kunnen linken aan de praktische inzichten vanop de werkvloer. Uiteraard moet wie les wil geven over de juiste pedagogische vaardigheden beschikken, maar ook de passie om een bepaald vak op een boeiende manier over te brengen is bijzonder waardevol. We zijn erg blij met de steun van ministers Crevits en Weyts. essenscia vlaanderen en de sectorbedrijven uit de chemie en farma staan klaar om dit initiatief verder mee uit te werken en vanaf volgend schooljaar een proefproject op te starten.”
Vlaanderen naar Europese top voor STEM-talent
Tijdens het jaarevent schoof essenscia vlaanderen naast duaal lesgeven nog drie andere talentprioriteiten naar voor. Een nieuw STEM-actieplan moet er voor zorgen dat Vlaanderen doorstoot naar de Europese top voor STEM-talent. Door duaal leren, een mix van leren op school en in een bedrijf, uit te breiden naar meer studierichtingen in het secundair en hoger onderwijs komen jongeren beter voorbereid op de arbeidsmarkt. Een hechtere samenwerking tussen de VDAB en de sectorale opleidingscentra kan meer werkzoekenden bijscholen en heroriënteren naar een nieuwe job.