Het nieuwe schooljaar is gestart met een minder fraai rapport: de onderwijskwaliteit daalt, het lerarentekort groeit. Bovendien kiezen nog altijd te weinig jongeren voor een technische of wetenschappelijke STEM-studie. Dit vormt een bedreiging voor onze kenniseconomie. Er is in het onderwijsbeleid meer focus nodig om beter in te spelen op de noden van arbeidsmarkt en industrie, met meer stages en praktijkgericht onderwijs.
Daarom blijft essenscia de komende weken en maanden sterk inzetten op STEM-promotie en praktijkgericht onderwijs.
- Duaal leren: we trappen het schooljaar in de gespecialiseerde studierichting Chemische Procestechnieken (7CPT) volgende week af met een kick-off waar een dertigtal sectorbedrijven kunnen kennismaken met zo’n 150 toekomstige procesoperatoren en hen stageplekken kunnen aanbieden. De inspanningen om duaal leren ook volwaardig uit te rollen in het hoger onderwijs zetten we onverminderd verder.
- Duaal lesgeven: als enige industriesector trekken we de kar van duaal lesgeven, waarbij vakmensen uit de industrie hun job tijdelijk combineren met lesgeven. Dit doen ze vooral in technische en wetenschappelijke vakken, zoals wiskunde, fysica of meet- en regeltechnieken. Intussen zijn al meer dan 40 duale lesgevers opgeleid. Zo brengen we als sector meer praktijkervaring in de klas en helpen we het lerarentekort mee aanpakken.
- STEMfluencers: we sturen voor het derde schooljaar op rij meer dan 100 STEMfluencers, jonge medewerkers uit de chemie en farma, naar secundaire scholen in gans Vlaanderen om er met enthousiasme over hun studie- en beroepskeuze te vertellen en hun passie voor wetenschap en technologie te delen met de volgende generatie. Dit project, in samenwerking met Vlajo, geldt intussen als een best practice in de onderwijswereld.
We wensen alle leerlingen, studenten en leerkrachten een bijzonder fijn schooljaar!