De Leuvense start-up REIN4CED heeft aan de vooravond van de Tourstart een productiehal geopend voor de geautomatiseerde fabricage van fietskaders. REIN4CED maakt gebruik van een revolutionair materiaal dat onbreekbaar is, in tegenstelling tot de huidige fietsframes uit carbon. Het bedrijf wordt gesteund door het essenscia Innovation Fund.
REIN4CED, opgericht in 2015 als spin-off van de KU Leuven, heeft een revolutionair materiaal ontwikkeld voor de frames van racefietsen. Hoewel Europa de bakermat is van het wielrennen worden alle fietsen van de renners in de Tour de France vandaag in Azië gemaakt. Bovendien zijn de huidige carbonframes erg fragiel met het risico op kaderbreuken en zware valpartijen.
De nieuwe fietskaders van REIN4CED zijn sterker, zodat ze quasi onbreekbaar zijn, maar toch ultralicht, wat noodzakelijk is om topprestaties te leveren. Het bedrijf gebruikt hiervoor een koolstofcomposietmateriaal versterkt met flinterdunne staalvezels. Maar niet enkel het kunststofmateriaal is revolutionair, ook het gerobotiseerde en volautomatische productieproces is baanbrekend.
Eind dit jaar zal REIN4CED de eerste fietsframes leveren aan een aantal bekende fietsmerken. De geautomatiseerde productie in het hart van Europa biedt heel wat logistieke voordelen, ook op het vlak van e-commerce. De ambitie bestaat erin om in 2020 een jaarproductie te realiseren van 20.000 fietskaders voor racefietsen en mountainbikes.
Mogelijk is dit slechts het begin. Het veelbelovende materiaal zou op termijn ook gebruikt kunnen worden in het chassis van wagens en in vliegtuigonderdelen. De hoge impactbestendigheid van het ultralichte materiaal maakt voertuigen lichter en dus zuiniger.
Op een Belgische tourwinnaar is het wellicht nog even wachten, maar de kans dat binnenkort een renner de Ronde van Frankrijk wint op een Belgisch fietsframe is niet onbestaande. “Het is alleszins onze ambitie ooit de Tour te winnen”, zegt CEO en mede-oprichter Michaël Callens.