Werknemers uit de chemie- en farmasector die naast hun job ook deeltijds lesgeven en zo hun praktijkervaring doorgeven. Met dat voorstel wil sectorfederatie essenscia vlaanderen het lerarentekort mee helpen opvangen. Uiteraard zijn hiervoor duidelijke afspraken nodig op juridisch, financieel en pedagogisch vlak, maar een eenvoudig systeem van flexibele detachering biedt heel wat voordelen voor zowel scholen, leerlingen als bedrijven.
Heel wat Vlaamse scholen kampen met een tekort aan vakleerkrachten, vooral voor technische en wetenschappelijke vakken zoals bijvoorbeeld wiskunde of chemie. Net die vakken zijn ontzettend belangrijk voor de vorming en de opleiding van talent voor de chemie- en farmasector. Door een systeem uit te werken waarbij medewerkers uit de industrie op een administratief eenvoudige manier ook enkele uren per week voor de klas kunnen staan, slaan onderwijs en bedrijfsleven twee vliegen in een klap: meer beschikbare vakleerkrachten en meer praktijkgerichte lessen.
De voordelen? Scholen kunnen op deze manier een beroep doen op gemotiveerde vakleerkrachten die ze momenteel moeilijk vinden. Leerlingen krijgen les van mensen die in de industrie werken en die de formules uit theoretische vakken concreet kunnen linken aan praktische toepassingen in processen en producten. Bedrijven kunnen hun maatschappelijk engagement tonen, de wisselwerking met het onderwijs versterken en meer talent aanboren. Vandaag geven trouwens al heel wat medewerkers uit de industrie gastlessen aan hogescholen en universiteiten.
“Als sector staan we klaar om dit voorstel mee uit te werken en op korte termijn een proefproject op te starten.”
Frank Beckx, gedelegeerd bestuurder essenscia vlaanderen
Frank Beckx, gedelegeerd bestuurder essenscia vlaanderen: “Dit voorstel is geen wonderoplossing voor het lerarentekort, maar we zijn er wel van overtuigd dat het een deel van de oplossing kan zijn. Vooral omdat het volgens ons een pedagogische meerwaarde biedt doordat je de theorie van wetenschapsvakken koppelt aan de praktische inzichten vanop de werkvloer. Uiteraard moet wie les geeft over de juiste pedagogische vaardigheden beschikken, maar ook de passie om een bepaald vak op een boeiende manier over te brengen is bijzonder waardevol. We hopen dan ook dat dit principe wordt opgenomen in het Vlaams regeerakkoord. Als sector staan we in elk geval klaar om dit verder mee uit te werken en op korte termijn een proefproject op te starten.”