Een nieuwe online game met doe-opdrachten rond de organisatie van een virtueel muziekfestival moet jongeren enthousiast maken om te kiezen voor STEM-studierichtingen. De STEMfestival-game werd gelanceerd door Vlaams minister van Economie Jo Brouns met leerlingen uit heel Vlaanderen in het Antwerpse Sportpaleis tijdens StressFactor Live. De Vlaamse Ondernemers, een samenwerkingsverband tussen 21 sector- en werkgeversorganisaties waaronder essenscia vlaanderen, willen zo op een innovatieve manier STEM binnenbrengen in de leefwereld van jongeren. STEM staat voor Science, Technology, Engineering en Mathematics.
Zo’n 300 leerlingen en leraren van 23 verschillende scholen uit heel Vlaanderen kwamen samen in het Sportpaleis. De leerlingen speelden er in primeur de nieuwe game op verschillende devices (tablet, VR-bril, groot scherm), om zo hun eigen virtuele muziekfestival te organiseren. Ze kregen ook workshops en begeleiding over hoe zelf een muziekfestival te organiseren op hun eigen school, en ze maakten kennis met de backstagekant van het Sportpaleis. Al sinds 2003 worden onder de noemer StressFactor Live muziekfestivals georganiseerd op middelbare scholen.
De STEMfestival-game van de Vlaamse Ondernemers sluit aan bij de organisatie van een muziekfestival. Om van een muziekfestival een succes te maken, heb je verschillende STEM-vaardigheden nodig. Met een zelfgekozen avatar legt de speler een parcours af in een digitale wereld waarbij opdrachten tot een goed einde moeten worden gebracht. Al doende komt de speler informatie aan de weet over het nut van STEM in het opzetten van een muziekfestival, bijvoorbeeld op het vlak van veiligheid, energievoorziening of recyclage.
De Vlaamse Ondernemers promoten de game op verschillende kanalen bij jongeren, waaronder de sociale media zoals TikTok en Facebook. Er komt in het voorjaar ook een tour langs de 23 verschillende scholen om dit STEM-avontuur verder te zetten.
Jo Brouns, Vlaams minister van Werk en Economie: “De enige grondstof die we in Vlaanderen hebben, is onze hersenen. We willen jongeren écht overtuigen om voor een STEM-richting te kiezen. Dat is belangrijk om de technologieën van de toekomst te ontwikkelen en in concrete toepassingen om te zetten. Deze nieuwe online game is dan ook een mooi voorbeeld van hoe we deze doelstelling in de praktijk kunnen brengen. Ik nodig jongeren uit om hiermee aan de slag te gaan!”
Ann Wurman, directeur essenscia vlaanderen: “Jongeren in de juiste STEM-ming brengen. Dat is wat we met deze game letterlijk op speelse wijze willen bereiken. Want Vlaamse jongeren kiezen nog te weinig voor STEM-studierichtingen. Nochtans hebben bedrijven uit de chemie- en life sciencessector meer dan ooit nood aan wetenschappelijke en technische profielen om de oplossingen en producten voor een meer duurzame wereld te kunnen realiseren.”