Met 1.026 leerlingen, waarvan 36% meisjes, is de nieuwe STEM-studierichting Biotechnologische en Chemische Technieken succesvol van start gegaan. De opleiding wordt vanaf dit schooljaar in de derde graad van het middelbaar onderwijs aangeboden in 76 scholen in Vlaanderen en Brussel. De chemie- en farmasector zet mee de schouders onder deze nieuwe STEM-opleiding. Sectorfederatie essenscia, de sectorale opleidingscentra ACTA (procesindustrie) en ViTalent (farma en biotech) en het sectorale vormingsfonds Co-valent bieden ondersteuning bij de ontwikkeling van lesmateriaal en de bijscholing van leerkrachten.
De wetenschappelijke basis in chemie en biologie verder aanscherpen, vaardigheden in labowerk ontwikkelen maar ook basiscompetenties van operator in de chemie- en farma-industrie verwerven. Dat zijn de doelstellingen van de nieuwe studierichting Biotechnologische en Chemische Technieken. De opstart van een nieuwe STEM-opleiding is niet enkel voor leerlingen een ontdekking, het is ook voor leerkrachten het moment om zich bij te scholen in de specifieke materie.
Daarom hebben de Regionale Technologische Centra (RTC’s), onder coördinatie van RTC Antwerpen, de handen in elkaar geslagen met ACTA en ViTalent, de sectorale opleidingscentra in Brasschaat en Niel voor respectievelijk de procesindustrie en de life sciences-industrie. Elk organiseren ze meerdaagse workshops en opleidingen waarin leerkrachten kennismaken met de verschillende aspecten van procestechnologie en -technieken in de chemie- en farma-industrie. De ontwikkeling van lesmateriaal door RTC Oost-Vlaanderen werd medegefinancierd door het sectorale vormingsfonds Co-valent.
Kris Bosch, adviseur onderwijs en arbeidsmarkt bij essenscia: “Deze nieuwe studierichting verruimt het STEM-aanbod van technische en wetenschappelijke studies, combineert theorie en praktijk en focust zowel op vaardigheden die nodig zijn voor labowerk als basiscompetenties die eerder gericht zijn op productiefuncties. De nood aan goed opgeleid talent is bijzonder hoog in de chemie- en farmasector. Met deze studierichting kunnen we meer jongeren met een breed interesseveld in wetenschap en technologie mee op weg helpen naar een boeiende carrière in het labo of de industriële productie.”
Dubbele finaliteit
De opleiding Biotechnologische en Chemische Technieken heeft een zogenaamde dubbele finaliteit. Na het zesde middelbaar kunnen leerlingen ervoor kiezen om ofwel de Se-n-Se-opleiding Chemische Procestechnieken – een van de pioniersrichtingen in duaal leren – aan te vatten. Ook graduaats- of bacheloropleiding als Chemie, Biotechnologie of Biomedische Laboratoriumwetenschappen behoren tot de mogelijkheden. Ofwel kunnen ze meteen hun professionele loopbaan starten als labomedewerker of basisoperator in de chemie- of farma-industrie.