Vlaanderen kan voor import en export rekenen op de aanwezigheid van zeehavens, een uitgebreid spoor-, binnenvaart- en wegennet en een centraal uitgebouwd pijpleidingennet. In combinatie met zijn centrale ligging, dicht bij een belangrijk deel van de Europese markt, zijn dat belangrijke troeven voor het goederenvervoer van de Vlaamse ondernemingen. En dat geldt zeker voor bedrijven uit de chemie- en life sciencesindustrie zoals ADPO.
ADPO is een geïntegreerde logistieke dienstverlener voor specialty chemicals in de Antwerpse haven. Naast tankopslag levert het bedrijf ook ondersteunende diensten zoals afvullen, blenden, distilleren,… Om de supplychain te decarboniseren, heeft de onderneming verschillende projecten opgezet. Zo nam het op zijn site in Kallo een eigen lichterkade in gebruik, vooral voor de behandeling van importcontainers. WeBarge organiseert elke week 2 ‘melkrondes’ om de containers voor ADPO op te halen op de verschillende deepsea-terminals in de Antwerpse haven, in totaal goed voor 12.000 containers per jaar, 3 keer meer dan oorspronkelijk voorzien. Lege containers worden meestal nog wel over de weg vervoerd, aangezien de meeste depots niet langs het water liggen.
Bij de opstart van het project ontving ADPO van de Vlaamse overheid subsidies per container die van de weg naar de barge (het binnenschip) is gegaan, maar intussen is het project ook rendabel zonder die steun. Doordat wachttijden aan de terminals vermeden worden en er geen first of last mile vereist is, is het binnenvaarttransport significant goedkoper dan het transport over de weg.
De investeringen in de versteviging van de kade en een dedicated reachstacker die containers kan verplaatsen, werden zo al bijna volledig terugverdiend. Er zijn ook operationele voordelen: door te werken met een loskoppelbare duwbak, beschikt de terminal over meer flexibiliteit om die te lossen. Meestal worden de geloste containers ’s nachts verdeeld over de site. Daardoor is er overdag voldoende capaciteit om te kunnen focussen op de behandeling van het vrachtverkeer.
Het bedrijf zet ook in op de circulaire economie en het vermijden van transporten. ADPO bouwde een destillatiekolom die vloeibare afvalstoffen (glycol) herwerkt tot nieuwe grondstoffen, voor bijvoorbeeld antivriesproducten. Dankzij die eigen destillatiekolom worden 2 transportbewegingen uitgespaard, want vroeger werden de grondstoffen voor de destillatie per tankwagen van en naar Rotterdam vervoerd.
Benieuwd naar meer cases en beleidsaanbevelingen? Download de brochure ‘Optimodaal goederenvervoer’ van de Vlaamse Ondernemers waar essenscia deel van uitmaakt.