School’s out for summer! Zo’n honderd STEMfluencers, jonge medewerkers uit de chemie- en farmasector, hebben tussen 21 maart en midden juni 106 gastlessen gegeven in het eerste en tweede middelbaar. Op die manier hebben ze 2.667 meisjes en jongens heel intensief kunnen inspireren en prikkelen voor een technische of wetenschappelijke STEM-studie of -job. STEMfluencers is een nieuw onderwijsproject dat dit schooljaar werd gelanceerd door essenscia vlaanderen, samen met Vlajo en met de medewerking van Technopolis en de educatieve uitgeverij Averbode.
STEMfluencers zegt u? Dat zijn bijna 100 medewerkers, jonger dan 35 jaar, uit 26 verschillende bedrijven actief in de chemie, kunststoffen en life sciences. Hun jobs, opleidingen en persoonlijke verhalen zijn erg verschillend, maar ze delen allemaal dezelfde passie: ze hebben een hart voor STEM, voor chemie en wetenschap, voor techniek en technologie. En die passie willen ze overbrengen op de volgende generatie jongeren.
Steffi Lemmens, farmaceutisch laborant bij Novartis: “Als STEMfluencers zijn we ambassadeurs voor wetenschappen en technologie. Het is ontzettend boeiend om op deze manier onze liefde en passie voor STEM en wetenschap te kunnen overbrengen. Ikzelf heb met hart en ziel gekozen voor de wetenschap en een job in de farmasector. Ik hoop dat ik met mijn verhaal heel veel jongeren kan inspireren en overtuigen dat ze met een STEM-studie alle kansen hebben op een toffe job met impact.”
Junior Tack, procesoperator bij BASF Antwerpen: “Voor mij is het echt belangrijk om STEMfluencer te zijn omdat ik zelf in de chemie ben gegaan dankzij een vroegere leerkracht die zo interessant vertelde over wat chemie was en wat je er allemaal mee kon doen. Dat heeft mij toen ongelooflijk getriggerd. Het is super dat ik die taak nu kan overnemen en zelf studenten kan prikkelen om chemie te gaan studeren of iets in de wetenschappen te doen. Want STEM bepaalt onze toekomst.”
Met de STEMfluencers bouwde essenscia vlaanderen een hechte community van gemotiveerde STEM- en sectorambassadeurs. Ze kregen een intensieve begeleiding om hun gastlessen in de eerste graad van het secundair onderwijs zo boeiend mogelijk in te vullen. Zo was er een online webinar over de belangrijkste bevindingen uit het duurzaamheidsrapport van de sector en twee workshops bij Technopolis met een uitgebreide cursus presentatietechnieken en een demonstratiesessie van chemieproefjes.
Vlajo (Vlaamse Jonge Ondernemingen) zorgde voor de matching met scholen uit alle onderwijsnetten over gans Vlaanderen. Leerkrachten ontvingen vooraf ook een uitgebreid educatief pakket, samengesteld in samenwerking met uitgeverij Averbode. Met dit lesmateriaal en de bijhorende interactieve opdrachten konden ze aan de slag om de gastles van de STEMfluencers samen met hun leerlingen optimaal voor te bereiden.
Ann Wurman, directeur essenscia vlaanderen: “STEMpathie opwekken, daar gaat het om. We hebben meer STEM-talent nodig om mee te werken aan de energietransitie, de klimaatuitdaging, de circulaire economie en nieuwe geneesmiddelen en vaccins. Met de STEMfluencers laten we 12- tot 14-jarigen op een laagdrempelige manier kennis maken met de wondere wereld van chemie en life sciences en hoe die sectoren via wetenschap en technologie werk maken van meer duurzaamheid. Met deze eerste editie hebben we bijna 3.000 leerlingen en leerkrachten bereikt. Dat is zowat een halfvolle Lotto Arena. De ambitie voor volgend schooljaar is duidelijk: dan vullen we die Lotto Arena!”
Deelnemende bedrijven: Agfa-Gevaert, Allnex, BASF, Bayer Agriculture, Berry BPI Packaging Solutions, Bio Base Europe Pilot Plant, Borealis, Covestro, Evonik, ExxonMobil, Indaver, INEOS, Inovyn, Janssen Pharmaceutica, LANXESS, 3M, McBride, Novartis, Quality by Design, Sanofi, SCK-CEN, Solvay, Valtris en Vynova.
Meer info: www.stemfluencers.be