Chemiebedrijf Evonik heeft een applicatie ontwikkeld die het mogelijk maakt om in virtual reality chemie-experimenten uit te voeren, chemische reacties en verbindingen in real time te ervaren en intuïtief de basisprincipes van de theorie te leren. De app moet jongeren enthousiast maken om te kiezen voor STEM-studies en -beroepen en is voor leerkrachten een handige tool om interactief les te geven in coronatijden. De app wordt voorgesteld tijdens de online editie van het Vlaams Congres van Leraars Wetenschappen.
De app is een afgeleide van het leersysteem Cyber-Classroom dat door Evonik werd ontwikkeld en dat al een vaste stek heeft gekregen in Technopolis, het Vlaamse doe-centrum voor wetenschap en technologie. Nu wordt de app voorgesteld aan chemieleerkrachten tijdens een workshop in het online Vlaams Congres van Leraars Wetenschappen.
Ivan Pelgrims, afgevaardigd bestuurder Evonik Antwerpen: “We hopen dat de workshop een eerste stap kan zijn naar een meer formele ingebruikname van de technologie via i-learn.vlaanderen, een project gesteund door de Vlaamse overheid. Zo zou het kunnen opgenomen worden als digitale toepassing dat vrij ter beschikking staat voor studenten en leerkrachten ter ondersteuning van het lessenpakket”.