Sneller, efficiënter en voordeliger goederentreinen samenstellen om op die manier meer goederen te kunnen transporteren per spoor. Dat is het doel van de neutrale uitbating van de automatische trieerheuvel in het rangeerstation Antwerpen-Noord. De spoorinfrastructuur in dit grootste en drukste goederenstation van België staat voortaan open voor alle spoorwegondernemingen aan gelijke voorwaarden: een Europese primeur. Zo willen Port of Antwerp-Bruges, Railport Antwerpen, Lineas en Infrabel het verspreid goederenvervoer per spoor een serieuze duw in de rug geven, met de steun van essenscia.
Tot zes keer sneller goederentreinen samenstellen, dat is de troef van de automatische trieerinstallatie van het vormingsstation Antwerpen-Noord in de Antwerpse haven. Het belang van deze logistieke draaischijf, waar “puzzelen” met goederentreinen dagelijkse kost is, is dus niet te onderschatten. Toch is deze installatie al geruime tijd onderbenut. Voor veel spoorwegondernemingen is het gebruik ervan een te hoge investering omdat ze rangeerlocomotieven en gespecialiseerd personeel nodig hebben.
Belgische en Europese primeur
Met de neutrale uitbating van de trieerheuvel willen Port of Antwerp-Bruges, vrachtvervoerder Lineas, infrastructuurbeheerder Infrabel en Railport Antwerpen daar nu verandering in brengen. Railport is een gezamenlijk initiatief van het Havenbedrijf, Maatschappij Linkerscheldeoever, essenscia en Voka-Alfaport om het spoorvervoer in de haven te verbeteren en te stimuleren.
De neutrale uitbating van de spoorinstallatie ging op 1 april 2023 van start. Het is een Belgische, en zelfs Europese primeur. De cruciale spoorinfrastructuur is voortaan beschikbaar voor alle spoorwegondernemingen aan gelijke voorwaarden.
Lineas engageert zich om rangeringen voor iedereen uit te voeren aan marktconforme, transparante tarieven. De spoorregulator zal toezien op de prijszetting. Via een computersysteem, gekoppeld aan de trieerinstallatie, kunnen gebruikers de status van hun goederentrein of -wagons ook in real-time opvolgen. Federaal minister van Mobiliteit Georges Gilkinet steunt het initiatief met een steunregeling van 15 miljoen euro.
Noodzakelijke stap in modal shift
Voor essenscia is het belangrijk dat het neutrale beheer de samenwerking tussen de verschillende spoorwegondernemingen bevordert en bovendien leidt tot een verhoogde efficiëntie en meer flexibiliteit om de goederentransporten van verschillende bedrijven slim te bundelen. Dat is een volgende stap om de transportvolumes van het goederenvervoer per spoor verder te verhogen.
Yves Verschueren, gedelegeerd bestuurder essenscia: “We zijn tevreden dat het neutrale beheer van de trieerheuvel eindelijk is opgestart, met belangrijke financiële steun van de federale regering. We pleiten hier al tien jaar voor en hopen dat meer rangeerstations dit voorbeeld zullen volgen. Dit is niet alleen een noodzakelijke stap om het goederenvervoer per spoor aantrekkelijker en gebruiksvriendelijker te maken, het is ook een cruciale voorwaarde om meer goederenvolumes te bundelen en zo het first/last-mile transport te optimaliseren. Als belangrijkste industriële spoorgebruiker van het land blijft de chemie- en life sciencessector voluit gaan voor een modal shift: meer spoorvervoer en minder vrachtverkeer via de weg. Dat is een win-win voor de economie en het milieu.”