Voor de derde keer op rij publiceerde het EUIPO (European Union Intellectual Property Office) een IP-scorebord voor kmo’s. Wat leert een vergelijk tussen 2016, 2019 en 2022 data ons?
In de EU hebben we meer dan 25 miljoen kmo’s die instaan voor 2/3 van de jobs. Het EUIPO bevroeg meer dan 8.000 kmo’s en publiceerde eind 2022 haar resultaten. Hieronder enkele belangrijke bevindingen.
- 60% van de bevraagde kmo’s heeft tussen 2019 en 2022 een innovatie doorgevoerd
- 10% maar zegt houder te zijn van ingeschreven intellectuele eigendomsrechten (IER)
Dit cijfer (10%) is niet gestegen sinds de laatste bevraging. Wat wel is gestegen is het percentage aan kmo’s dat een positieve impact ervaart ten gevolge van deze IER-registratie. En, zo blijkt uit deze studie: eigenaars van geregistreerde IER zijn meer geneigd om samen te werken met anderen. Top 3 redenen om geen IER neer te leggen zijn:
- We zien geen voordeel (35% in EU, 40% in België)
- Wij zetten in op snelheid om de markt te penetreren (20% in EU, 25% in België)
- We bezitten onvoldoende kennis over IER en hun potentieel (19% in EU, 25% in België)
In 2019 gaf nog 38% van de ondervraagden aan onvoldoende kennis te hebben over IER en de mogelijkheden die zij bieden. Dit percentage is dus gedaald de laatste jaren, misschien mede door de initiatieven die aan de dag werden gelegd zoals gedeeltelijk terugbetalen van de kosten van het registreren van een merknaam of model, een gratis IP-scan, en andere nuttige tools met een lage instapdrempel.
Dat zijn waardevolle initiatieven want 93% van de bevraagden met geregistreerde IER zegt hiervan een voordeel te zien. Meer nog, een derde van de bevraagden met geregistreerde IER zegt hieruit een effectief financieel voordeel te hebben gehaald door verkoop, door het uitschrijven van licenties of het simpelweg inzetten van hun IER bij het verder uitbouwen van hun business.
“We moeten onze kmo’s helpen het IER-landschap verder te begrijpen en hen tonen op welke financiering zij een beroep kunnen doen. Verder hebben zij baat bij een eenvoudige registratieprocedure voor de meest gebruikte en meest toegankelijke IER, bij hulp bij het neerleggen van domeinnamen en de bescherming van bedrijfsgeheimen, en hulp ook bij het optreden tegen inbreuk/piraterij.” stelt Christian Archambeau, Uitvoerend Directeur bij het EUIPO.
Volledige 2022 rapport (EN)
Executive summary (NL, FR)
Infographics (EU, BE)