In een wereld die steeds sneller evolueert en digitaliseert, zijn digitale skills en STEM-vaardigheden een onmisbare troef voor jongeren die binnen enkele jaren de arbeidsmarkt betreden. Daarom ondersteunt essenscia vlaanderen het technologiefestival Let’s Get Digital op 20 en 21 september in het MAS in Antwerpen. Jongeren kunnen er in dialoog gaan met Vlaamse ondernemers tijdens een ritje in een elektrische auto of hun toekomst vormgeven in de JOBSHOP. Daarnaast lanceren de Vlaamse ondernemers, een samenwerking van 19 Vlaamse werkgevers- en sectororganisaties, ook de website detoekomstwerkt.be die de jongeren inspireert om te kiezen voor STEM-studies waarmee ze in hun latere job kunnen meewerken aan de innovaties van de toekomst.
Op vrijdag 20 en zaterdag 21 september straalt het MAS in Antwerpen de toekomst uit met een nieuwe editie van Let’s Get Digital. Op het technologiefestival en de exclusieve showcase van alles waar ‘digitaal’ voor staat, worden duizenden jongeren uitgedaagd om mee na te denken over hun toekomst. Een initiatief waar de verenigde Vlaamse ondernemers mee hun schouders onderzetten.
De toekomst werkt
Via een parcours van acht verdiepingen in het MAS kunnen jongeren achterhalen hoe hun toekomst eruit zou kunnen zien. Zo kunnen ze bij BASF zelf een drone besturen, virtueel lassen bij speciaalchemiebedrijf Evonik of kennismaken met de humanoid robot uit polycarbonaat van Covestro. Achteraf krijgen de bezoekers een digitaal profiel met handige doorverwijzingen naar relevante opleidingen en de JOBSHOP, gehost door de Vlaamse Ondernemers.
De jongeren krijgen ook de kans om ondernemers persoonlijk te ontmoeten tijdens een ritje met een BMW i3 op een apart parcours. In de schaduw van het MAS kan iedereen uitblazen in de chillzone. MNM zorgt voor de perfecte soundtrack bij spectaculaire showcases en meet-and-greets met ondernemers uit diverse sectoren. Anders gezegd: de ondernemers zorgen voor de bytes, MNM voor de beats.
Bij de actie van de Vlaamse Ondernemers hoort ook de website detoekomstwerkt.be. Daarop staan heel wat inspirerende getuigenissen van jongeren over hun STEM-studiekeuze, hun job of eigen onderneming en de belangrijke rol die techniek, wetenschap en digitale technologie daarin speelt. Dat moet jongeren inspireren om een toekomstgerichte opleiding te kiezen en ondernemerschap te tonen.
Let’s Get Digital is een organisatie van MNM, De Vlaamse Ondernemers, imec, de stad Antwerpen en de Universiteit Antwerpen met de medewerking van onder meer BASF, Covestro en Evonik.