Zo’n twintig medewerkers uit de farma- en chemiesector zijn gestart aan hun driedaagse didactische vooropleiding om vanaf volgend schooljaar goed voorbereid als duaal lesgever aan de slag te gaan in het middelbaar onderwijs. Met deze intensieve educatieve cursus, speciaal ontwikkeld door AP Hogeschool Antwerpen en Thomas More Kempen, geeft essenscia vlaanderen de definitieve aftrap van duaal lesgeven. Dat is een vernieuwend onderwijsconcept waarbij experten uit chemie- en farmabedrijven tijdelijk en deeltijds technische of wetenschappelijke vakken kunnen onderwijzen in een secundaire school. Het pilootproject, met steun van de Vlaamse ministers van Onderwijs en Werk, brengt de praktijk dichter bij het STEM-onderwijs en pakt tegelijk het tekort aan vakleerkrachten aan.
Waaruit bestaat een goede les, hoe breng je praktijkervaring naar de klas en hoe inspireer je leerlingen op die manier voor een wetenschappelijke of technische STEM-studie of beroep? Het zijn slechts enkele vragen waarmee kandidaten duaal lesgeven aan de slag gaan tijdens een didactische vooropleiding, onder begeleiding van docenten van AP Hogeschool Antwerpen en Thomas More Kempen.
De komende drie opleidingsdagen krijgen ze heel wat inzichten aangereikt om jongeren boeiend en kwaliteitsvol les te geven. Zo krijgen ze niet alleen de nodige didactische en pedagogische vaardigheden aangeleerd, maar gaan ze ook dieper in op een goede lesvoorbereiding en klasmanagement. Het doel? Vanaf 1 september 15 tot 20 duale lesgevers voor de klas zetten om een tijdelijke lesopdracht op te nemen.
In de meeste gevallen zal het gaan om scholen die kampen met een tekort aan vakleerkrachten, vooral voor technische en wetenschappelijke vakken zoals chemie, fysica, wiskunde, toegepaste mechanica of meet- en regeltechnieken. Net die vakken zijn ontzettend belangrijk voor de opleiding van talent voor de chemie- en farmasector. In die sector neemt het aantal jobs al 7 jaar op rij toe.
Pilootproject voor vernieuwend STEM-onderwijs
Met duaal lesgeven wordt er een kader gecreëerd waarbinnen werknemers uit de industrie op een administratief eenvoudige manier, en op tijdelijke en deeltijdse basis, enkele uren per week voor de klas kunnen staan. Op die manier slaan onderwijs en bedrijfsleven geen twee, maar drie vliegen in een klap: meer beschikbare vakleerkrachten, meer praktijkgericht onderwijs en meer meisjes en jongens die geïnspireerd worden voor wetenschappelijke en technische studies en beroepen.
Dit pilootproject voor innovatief STEM-onderwijs is tot stand gekomen in nauwe samenwerking tussen sectorfederatie essenscia vlaanderen en de Vlaamse ministers van Onderwijs en Werk, Ben Weyts en Hilde Crevits.
“Als pionier in duaal leren heeft de chemie- en farmasector de klas naar de werkvloer gebracht. Met duaal lesgeven brengen we de praktijkervaring en expertise van medewerkers uit farma- en chemiebedrijven naar het klaslokaal.”
Veerle Van Nieuwenhuysen en Kris Bosch, Adviseurs Onderwijs & Arbeidsmarkt essenscia vlaanderen
Veerle Van Nieuwenhuysen en Kris Bosch, Adviseurs Onderwijs & Arbeidsmarkt essenscia vlaanderen: “Deze didactische vooropleiding duaal lesgeven betekent het startschot van een sterk bondgenootschap tussen bedrijfsleven en onderwijs. Als pionier in duaal leren heeft de chemie- en farmasector de klas naar de werkvloer gebracht. Met duaal lesgeven draaien we de rollen om en brengen we de praktijkervaring en expertise van medewerkers uit farma- en chemiebedrijven naar het klaslokaal. Zo laten we meisjes en jongens proeven van wat wetenschap en techniek écht te bieden hebben en hoe ze hiermee het verschil kunnen maken in hun latere job, bijvoorbeeld in de chemie en life sciences waar bedrijven permanent op zoek zijn naar technisch en wetenschappelijk talent.”
Karen Claes en Jan Schoenmakers, docenten aan Thomas More Kempen en AP Hogeschool Antwerpen: “Innovatieve onderwijsvormen zoals duaal lesgeven waarbij theorie en praktijk elkaar perfect aanvullen, hebben meer dan ooit een meerwaarde, zowel voor leerlingen, scholen als lesgevers. Voor leerlingen is het een unieke kans om technische en wetenschappelijke kennis direct te koppelen aan praktische oplossingen, met een duidelijk inzicht in wat zulke studierichtingen of STEM-beroepen te bieden hebben. Tegelijkertijd versterkt duaal lesgeven de competenties en didactische skills van medewerkers uit het bedrijfsleven en ondersteunt het de leercultuur binnen de onderneming. Voor scholen is dit een extra troef in de uitbouw van aantrekkelijk STEM-onderwijs.”
Deelnemende sectorbedrijven: BASF Antwerpen, Eastman, Ecover, INEOS Oxide, INEOS Styrolution, Janssen Pharmaceutica, Pfizer, Vynova.
Het project duaal lesgeven van essenscia vlaanderen ontvangt onder de projectnaam ‘Teach Up!’ financiële steun van het Europees Sociaal Fonds (ESF) en de Vlaamse overheid.