Vrachtwagens die na het laden van kunststofkorrels de terreinen van chemiebedrijf INEOS in het Antwerpse Lillo willen verlaten, zullen voortaan eerst door een afblaasstraat moeten. Deze ‘droge carwash’ blaast kunststofkorrels die tijdens het laden op het dak of het chassis van de vrachtwagen zijn achtergebleven efficiënt, veilig én nauwkeurig weg. INEOS investeerde 700.000 euro in de afblaasstraat om te voorkomen dat plastic pellets ongewild de site verlaten en zo in de natuur zouden terechtkomen. Het is een van de vele acties binnen Operation Clean Sweep®, een initiatief van de Europese kunststoffenfederatie Plastics Europe waarbij essenscia, sectorbedrijven, logistieke partners en kunststofverwerkers nauw samenwerken in het streven naar zero pellet loss.
Met de nieuwe afblaasstraat schakelt INEOS een versnelling hoger in de strijd tegen het ongewild verlies van kunststofkorrels. Deze plastic pellets worden gebruikt als grondstof voor allerlei kunststofproducten. In het verleden werden vrachtwagens systematisch manueel gecheckt: overtollige korrels die na het laden achterbleven, werden door de chauffeur afgeblazen en nadien opgeveegd om te voorkomen dat ze bij het wegrijden in de bermen langs de weg zouden terechtkomen. Een steward controleerde alle vrachtwagens voor ze buiten konden rijden.
Voortaan gebeurt dat dus geautomatiseerd. De afblaasstraat valt het best te vergelijken met het droogblazen van een auto in een klassieke carwash. Het principe is hetzelfde: de vrachtwagen rijdt aan lage snelheid door de installatie, waarbij krachtige blazers achtergebleven kunststofkorrels wegblazen – ook op moeilijk te bereiken plaatsen. De korrels worden verzameld in roosters en opgezogen zodat ze hergebruikt of gerecycleerd kunnen worden. Na deze ‘wasbeurt’ krijgt de chauffeur een stempel: zonder die stempel kan de vrachtwagen de site niet verlaten.
Elke korrel is er één te veel
Op de INEOS-site aan de Scheldelaan in Lillo verlaat dagelijks een zestigtal vrachtwagens met ‘bulklading’ de site. Uit metingen blijkt dat de meerderheid daarvan de site nu al nagenoeg ‘pelletvrij’ verlaat: in 98% van de gevallen gaat het over 0 tot 9 achtergebleven korrels op de wagen (max 0,3 gram). Met de afblaasstraat kan INEOS nu ook voor die laatste korrels voorkomen dat ze ‘meerijden’ met een vertrekkende vrachtwagen. Het bedrijf plant een bijkomende installatie van een soortgelijke afblaasstraat op de site in Zandvliet (INEOS Styrolution) later dit jaar.
Elke schakel telt
Gezien de complexe logistieke keten, is het van groot belang om de verschillende actoren bewust te maken van het belang van de preventiemaatregelen. Operation Clean Sweep®, een initiatief van de Europese kunststoffenfederatie PlasticsEurope, verenigt sectorbedrijven en logistieke partners om een gemeenschappelijke aanpak te volgen in de bestrijding van het verlies van kunststofkorrels.
Saskia Walraedt, directeur essenscia PolyMatters: “Operation Clean Sweep is veel meer dan ‘voor eigen deur vegen’. Elke schakel in de keten draagt een verantwoordelijkheid. De samenwerking die sinds 2017 is opgezet in het havengebied – als eerste haven in Europa – is een uniek platform om goede praktijken uit te wisselen en wordt aangestuurd door PlasticsEurope Belgium, essenscia, het Havenbedrijf, Alfaport Voka en transportfederatie Febetra. Het doel is duidelijk. Alle neuzen in dezelfde richting: geen kunststofkorrels in de natuur. INEOS onderstreept met deze investering dit gezamenlijke engagement om samen te streven naar zero pellet loss.”