Zeven gepassioneerde medewerkers uit de chemie- en farmasector zijn gestart met hun educatieve vooropleiding om vanaf volgend schooljaar duaal te gaan lesgeven. Daarbij combineren ze hun job met deeltijds lesgeven in het secundair onderwijs. Met duaal lesgeven vertolkt de sector een pioniersrol in vernieuwend en praktijkgericht STEM-onderwijs. Sinds de start van het proefproject in 2021 zijn in totaal meer dan 40 duale lesgevers getraind om een lesopdracht op te nemen.
Vakmensen uit chemie- en farmabedrijven die hun job tijdelijk combineren met deeltijds lesgeven in het secundair onderwijs en zo hun praktijkervaring doorgeven om meer meisjes en jongens te inspireren voor wetenschappelijke en technische studies en beroepen. Dat is duaal lesgeven in een notendop. Het proefproject wordt mogelijk gemaakt door de Vlaamse ministers van Onderwijs en Werk, met financiële steun vanuit het Europees Sociaal Fonds (ESF) en de Vlaamse overheid.
Derde lichting
Duaal lesgeven is een veelbelovende onderwijsvernieuwing waarin essenscia vlaanderen van bij de start een pioniersrol vertolkt. Sinds september 2021 staan er gepassioneerde duale lesgevers uit verschillende sectorbedrijven voor de klas om enkele uren per week vakken te geven als biotechnieken, chemie, toegepaste fysica of mechanica.
Een derde lichting van zeven kandidaten duaal lesgeven is nu begonnen aan de verplichte educatieve vooropleiding, waar ze de nodige pedagogische en didactische vaardigheden meekrijgen. Deze intensieve driedaagse cursus is speciaal hiervoor ontwikkeld door de departementen Lerarenopleiding van de hogescholen AP Antwerpen en Thomas More Kempen.
Deelnemende bedrijven: BASF, Boss Paints, Eastman, GOVI, INEOS, Janssen Pharmaceutica, Nippon Shokubai, Pfizer, Tessenderlo, TotalEnergies en Vynova