Een van de belangrijkste toegangspoorten van ons land dichtduwen is uiterst onverstandig en zal gepaard gaan met het verlies van jobs, bedrijven en connectiviteit. De oproep van de bedrijfswereld is helder: hervergun de nationale luchthaven en bied Brussels Airport alle kansen op verdere economische ontwikkeling.
Dit opiniestuk verscheen ook op 19 maart 2024 in De Tijd.
Naast de Vlaamse zeehavens is de nationale luchthaven de belangrijkste toegangspoort voor internationale handel in ons land. België is klein, maar heeft welvarende inwoners. Dat heeft het vooral te danken aan de handel met de rest van de wereld. Meer dan 80 procent van onze welvaart is rechtstreeks gelinkt met internationale handel. Een vlotte import en export zijn onze economische levensader. We moeten onze poorten naar de rest van de wereld dan ook zo wijd mogelijk openzetten, zowel voor personenverkeer als voor goederenvervoer.
Vaccins
De cijfers zijn indrukwekkend: bijna 65.000 mensen verdienen rechtstreeks of onrechtstreeks de kost dankzij de nationale luchthaven. Het bredere economische effect van de luchthaven vertegenwoordigt 2 procent van het nationale bruto binnenlands product.
Verschillende economische sectoren hebben de luchthaven nodig om te kunnen functioneren. Brussels Airport is een wereldwijd belangrijke hub voor de distributie van geneesmiddelen en vaccins. Tijdens de coronapandemie zijn in België geproduceerde vaccins vanuit Brussels Airport naar zowat de hele wereld verzonden. De farmasector is een gigantische uitvoerder: de farmabedrijven in België exporteren voor 100 miljard euro per jaar, waarvan een aanzienlijk deel via de luchthaven. Die uitvoer is een enorme welvaartsinjectie voor ons land, onder andere via jobcreatie in de logistieke waardeketens en via belastingopbrengsten.
Ook in andere sectoren is de nationale luchthaven een Europese speler van formaat. De vele industriële productiesites in ons land hebben baat bij snelle en gespecialiseerde luchtcargobedrijven. Nachtelijke operaties zijn inherent aan de logistiek in een globale economie. Stappen we daarvan af, dan verliezen we een belangrijke troef, komen onze logistieke ketens en bedrijven in gevaar, en lopen we het risico een minder aantrekkelijk land te worden voor internationale investeerders.
Als we afstappen van nachtelijke operaties, dan komen onze logistieke ketens en bedrijven in gevaar, en lopen we het risico minder aantrekkelijk te worden voor internationale investeerders.
Innovatie
We zijn niet blind voor de nadelige gevolgen van de luchtvaart voor sommigen, al wegen die niet op tegen de positieve effecten voor velen: meer dan 22 miljoen mensen nemen elk jaar het vliegtuig in Zaventem, bijna 65.000 mensen werken dankzij de luchthaven, meer dan 700.000 ton vracht komt op zijn bestemming via Brussels Airport. Daarom zet de luchthaven al geruime tijd in op het verminderen van overlast voor omwonenden en op innovaties die op termijn de CO₂-uitstoot doen dalen.
Vandaag horen we vooral de klagers die met luide stem de ontwikkelkansen van Brussels Airport willen insnoeren. Vanuit de bedrijfswereld willen we een andere krachtige stem laten horen. De luchthaven is van levensbelang voor onze economie. Haar fors inperken en doen ontgroeien haalt een fundament van onze samenleving onderuit. Onze huidige welvaartsstaat steunt op economische groei en de luchthaven moet daaraan kunnen bijdragen. Het is de enige manier om de pensioenen, de zorg en de duurzame transitie te kunnen betalen.
Wij roepen de bevoegde minister op om op objectieve wijze de verdere economische ontwikkeling van Brussels Airport te bekijken. In naam van het algemeen belang is een robuuste en toekomstgerichte omgevingsvergunning zonder krimp de enige logische stap. De luchthaven, onze connectiviteit en export aan banden leggen, zou economische waanzin zijn. Een misstap die we ons in de huidige economische en budgettaire context niet kunnen veroorloven.
De auteurs: Kris Claes (gedelegeerd bestuurder Voka KvK – Vlaams-Brabant), Hans Maertens (gedelegeerd bestuurder Voka), Pieter Timmermans (gedelegeerd bestuurder VBO), Caroline Ven (gedelegeerd bestuurder Pharma.be) en Yves Verschueren (gedelegeerd bestuurder essenscia).