Vlaanderen kan voor import en export rekenen op de aanwezigheid van zeehavens, een uitgebreid spoor-, binnenvaart- en wegennet en een centraal uitgebouwd pijpleidingennet. In combinatie met zijn centrale ligging, dicht bij een belangrijk deel van de Europese markt, zijn dat belangrijke troeven voor het goederenvervoer van de Vlaamse ondernemingen. En dat geldt zeker voor bedrijven uit de chemie- en life sciencesindustrie zoals Umicore.
Umicore Olen is de Europese hub van het bedrijf voor de productie van specialty materials, zoals kobalt en nikkel. Tot voor kort sloeg Umicore die materialen op in verschillende magazijnen verspreid over België, maar door de opkomst van elektrische voertuigen (en hun batterijen), voldeed de capaciteit niet langer aan de sterk toegenomen vraag. Daarom nam het bedrijf enkele jaren geleden de beslissing om de opslag te consolideren in een dedicated magazijn, vlak naast de binnenvaartterminal van Grobbendonk.
Dat betekent een significante besparing op het vlak van transport- en stockagekosten, vergeleken met het eerdere gedecentraliseerde systeem. De terminal in Grobbenfonk functioneert ook als container yard voor de lege containers.
De aanvoer van grondstoffen en afvoer van afgewerkte producten verloopt per containerbinnenvaart tussen de Antwerpse haven en de containerterminal in Grobbendonk. Wachttijden aan de containerterminals en files op de E313 worden vermeden. De last mile tussen het magazijn in Grobbendonk en de productie in Olen verloopt per vrachtwagen. De shuttleverbinding kan 5 roundtrips per dag maken. Doordat de flows in beide richtingen in evenwicht zijn, worden lege ritten vermeden. De vaste chauffeurs kunnen zo ook de nodige expertise opbouwen om de veiligheid en kwaliteit te kunnen waarborgen.
Benieuwd naar meer cases en beleidsaanbevelingen? Download de brochure ‘Optimodaal goederenvervoer’ van de Vlaamse Ondernemers waar essenscia deel van uitmaakt.