Duaal leren
De chemie en life sciences sector speelt al jaren een pioniersrol in de uitbouw van duaal leren. Dat is een innovatieve en praktijkgerichte onderwijsvorm waarbij een belangrijk deel van de lestijd plaatsvindt op de werkvloer, onder begeleiding van een bedrijfsmentor. Zo ontwikkelen leerlingen vaardigheden op school én in een onderneming.
Dankzij de intensieve praktijkervaring in een hoogtechnologische werkomgeving is duaal leren een bijzonder waardevolle manier om talent optimaal voor te bereiden op een job in de chemie, kunststoffen of farma. Het is STEM-onderwijs (Science, Technology, Engineering & Mathematics) op z’n best waarbij een diploma duaal leren vaak letterlijk een springplank is naar een job.
Pioniersrol in secundair én hoger onderwijs
Al in 2013 startte essenscia en enkele chemiebedrijven met het Avogadro-project waarmee studenten professionele bachelor Chemie aan de Antwerpse hogescholen Artesis Plantijn en Karel de Grote aan duaal leren kunnen doen in de afstudeerrichting Procestechnologie. Dit initiatief is daarmee een van de grondleggers van werkplekleren in het Vlaamse onderwijs. In het academiejaar 2020-2021 is ook Hogeschool Gent gestart met een gelijkaardige duale opleiding.
De TSO-opleiding Chemische Procestechnieken was in september 2016 een van de 6 studierichtingen in Vlaanderen die als eerste gestart zijn met duaal leren in het secundair onderwijs. Intussen hebben al zowat 200 leerlingen verspreid over een tiental scholen voor dit duale leertraject gekozen. Heel wat van die ex-studenten zijn vandaag gewaardeerde procesoperatoren in vele chemie- en farmabedrijven.
Intussen is duaal leren ingevoerd in tal van studierichtingen, vaak met een directe link met de sector van de chemie, kunststoffen en life sciences.
Zo is er Plastics@Tielt, een initiatief van PlastIQ, de opleidingsorganisatie voor de kunststofsector, met de steun van de stad Tielt en het Vrij Technisch Instituut Tielt. In samenwerking met 7 kunststofverwerkende bedrijven uit de regio kunnen leerlingen van de derde graad Mechanische Vormgevingstechnieken (TSO) aan duo-leren doen. Ook duaal leren in de studierichting Elektromechanische Technieken (3de graad TSO) biedt heel wat jobkansen in de sector.
In de chemie en life sciences hebben intussen al zowat 50 sectorbedrijven deelgenomen aan duaal leren waarbij ze honderden jongeren intensief hebben begeleid op de werkvloer.
Duaal is het nieuwe normaal
De komende jaren streeft de sector naar een verdubbeling van het aantal duale leerlingen en een verdere uitbouw van duaal leren in relevante studierichtingen in het secundair en hoger onderwijs, ook voor opleidingen gericht op een job in de farma en biotech.
Meer in het algemeen blijft essenscia pleiten om praktijkgericht onderwijs te stimuleren op alle niveaus via meer bedrijfsstages met een langere duurtijd en een nauwere samenwerking met de sectorale opleidingscentra ACTA, PlastIQ en ViTalent.
Sector bundelt de krachten
Een doelgerichte sectorale aanpak is cruciaal om van duaal leren een succes te maken. Daarom zijn er per opleiding lerende netwerken voor kennis- en ervaringsuitwisseling tussen scholen en bedrijven en een sectoraal partnerschap om duaal leren verder te optimaliseren en te promoten, met ruimte voor sectorspecifiek maatwerk.
Het sectorale partnerschap chemie, kunststoffen en life sciences, onder voorzitterschap van essenscia, groepeert vertegenwoordigers van werkgevers, vakbonden, VDAB, onderwijspartners, Syntra Vlaanderen en diverse administraties.
Meer info: www.formuleduaal.be
Kris Bosch
Adviseur Onderwijs en Arbeidsmarkt T +32 2 238 97 95 kbosch@essenscia.be
Veerle Van Nieuwenhuysen
Adviseur Onderwijs en Arbeidsmarkt T +32 486 49 44 80 VVanNieuwenhuysen@essenscia.be