Tijdens het jaarevent ‘Today’s talents for tomorrow’s solutions’ van essenscia vlaanderen spraken de talentexperten klare taal. “De sector van de chemie en life sciences is bijzonder innovatief, maar de communicatie over die innovaties kan nog veel beter”, zegt wetenschapsambassadrice Hetty Helsmoortel. Yves Van Durme, Global Leader Human Capital bij Deloitte, deed een duidelijke oproep: “Bedrijfsleiders mogen zich gerust als vedettes profileren bij het jonge publiek om zo de duurzaamheid en de innovatiekracht van hun bedrijf en de sector meer in de verf te zetten.”
De conclusie van het jaarevent was duidelijk: we moeten er met z’n allen voor zorgen dat meer meisjes en jongens geïnspireerd raken door chemie, techniek en wetenschap. Tegelijk zullen sectorbedrijven anders moeten communiceren om zich op de arbeidsmarkt als een aantrekkelijke werkgever te positioneren. Dan rest enkel nog de vraag: hoe pakken we dat precies aan?
Zeg niet enkel ‘wat’ je doet, maar ook ‘waarom’
“Mijn advies aan de bedrijven is: toon de jongeren de binnenkant van je bedrijf, breng menselijke verhalen en zet vooral je maatschappelijke meerwaarde in de kijker”
Hetty Helsmoortel, wetenschapsambassadrice
“Jongeren weten nog te weinig wat er speelt in de sector”, zegt Hetty Helsmoortel. “Vlaanderen en wetenschapscommunicatie, het blijft een moeilijk huwelijk. Dat is niet enkel de verantwoordelijkheid van de media, universiteiten en publieke organisaties, maar ook van de bedrijven zelf. Zij gaan er vaak te makkelijk van uit dat iedereen hen wel kent. Mijn advies is dus: treed naar buiten met je verhaal en creëer directe communicatielijnen met aanstormend talent. Toon hen de binnenkant van je bedrijf, breng menselijke verhalen en zet vooral je maatschappelijke meerwaarde in de kijker. Hoe dragen je medewerkers bij aan een duurzamere wereld? Dát is de boodschap waarnaar jongeren op zoek zijn.”
Nieuwe generatie, nieuwe verwachtingen
“De sector heeft nood aan een fris imago en vedettes die durven zeggen: ‘Ik ben top en dit is waarom.’”
Yves Van Durme, Global Leader Human Capital bij Deloitte
Yves Van Durme bevestigt die nood om actiever en vooral beter in te spelen op de mindset van jongeren. “De befaamde ‘war for talent’ is gewonnen door het talent”, zegt hij. “Jongeren kiezen vandaag welke werkgevers al dan niet geschikt zijn, niet omgekeerd. Maar dat moet bedrijfsleiders net aanzetten om creatiever uit de hoek te komen en in dialoog te gaan met potentiële medewerkers. Of anders gezegd: kom uit je kot. Gebruik daarbij moderne kanalen en technologieën, zoals Instagram, hackathons en virtual reality. De sector heeft nood aan een fris imago en vedettes die durven zeggen: ‘Ik ben top en dit is waarom.’ Dat vergt wat moed en trial-and-error, maar verdient zich bij de nieuwe generatie millennials dubbel terug.”