Sinds enkele jaren hebben de enzymatische detergenten een plaats veroverd naast de klassieke chemische reinigingsmiddelen. Deze producten, die bestaan uit enzymen of natuurlijke eiwitten, zijn even doeltreffend als de andere, met het voordeel dat ze milieu- en consumentvriendelijk zijn. Het internationale bedrijf Realco uit Louvain-la-Neuve is marktleider wat de formulering van deze detergenten betreft en heeft zelfs kunnen aantonen dat zijn gamma gepatenteerde producten de houdbaarheid van voedingsmiddelen verlengt.
Het enzymatische gamma “BIOREM”, dat 10 jaar geleden ontwikkeld werd, bestaat uit enzymatische detergenten die specifiek bedoeld zijn voor de behandeling van biofilms. Dat zijn namelijk ultraresistente matrixen die tal van bedervende of ziekteverwekkende bacteriën groeperen en beschermen.
“Ons detergent maakt het mogelijk om de biofilms en de bacteriën doeltreffend te elimineren.”
Sébastien Fastrez, verantwoordelijke van de afdeling Onderzoek en Ontwikkeling van Realco
“Het risico voor de voedingsmiddelenindustrie is groot. Biofilms ontwikkelen zich immers op elk oppervlak en kunnen de geproduceerde voedingsmiddelen besmetten, zelfs op het einde van het productieproces”, zegt Sébastien Fastrez, verantwoordelijke van de afdeling Onderzoek en Ontwikkeling van Realco. “Ons detergent maakt het mogelijk om deze matrix en de bacteriën die ze beschermt doeltreffend te elimineren.”
Dankzij een onderzoeksproject in samenwerking met het bedrijf Quality Partner, kon Realco aantonen dat het gebruik van zijn enzymatische detergent niet alleen biofilms bestrijdt, maar ook de kwaliteit van voedingsmiddelen op het einde van de productie verbetert. Daardoor kan hun uiterste gebruiksdatum zelfs verdubbelen. Een langere gebruiksdatum van voedingsmiddelen brengt heel wat voordelen met zich mee.
“Voor de voedingsbedrijven betekent dat een productiviteitswinst. Maar het biedt ook de mogelijkheid om het gebruik van bewaarmiddelen in de geproduceerde producten te beperken. Voor supermarkten en de consument zorgt een betere bewaring van de gekochte voedingsmiddelen voor minder verspilling en afval”, zegt Sébastien Fastrez.
De klanten die hebben deelgenomen aan het onderzoeksproject zijn alvast overtuigd. “Ze hebben de meerwaarde van onze enzymatische technologie duidelijk ingezien. Vandaag zijn deze producten goed voor ongeveer 15% van onze omzet. Een percentage dat hoogstwaarschijnlijk verder zal stijgen in de toekomst dankzij dit nieuwe verkoopargument”, besluit Fastrez.