Bij de start van het nieuwe schooljaar vragen meer dan 30 ceo’s en voorzitters van sectorfederaties in een open brief om meer aandacht voor STEM (Science, Technology, Engineering & Mathematics) in de nieuwe eindtermen voor de tweede en derde graad van het middelbaar onderwijs. De oproep werd mee ondertekend door Luc Delagaye, voorzitter essenscia vlaanderen, en is een initiatief van het STEM-platform, waarvan Frank Beckx, gedelegeerd bestuurder essenscia vlaanderen, deel uitmaakt. De ondertekenaars vragen om de schrapping van vier essentiële STEM-eindtermen ongedaan te maken. Concreet gaat het om digitale vaardigheden via computationeel denken en handelen, geïntegreerd STEM-onderwijs dat de link legt naar maatschappelijke uitdagingen, nieuwe wiskundige concepten als basis voor big data en artificiële intelligentie en basiselementen van elektriciteitsleer.
Lees de open brief https://www.essenscia.be/wp-content/uploads/2020/08/20200826_de-tijd_p-10_open-brief-van-captains-of-industry-corrigeer-de-eindtermen.pdf