23 gepassioneerde medewerkers uit de chemie- en farmasector zijn gestart met hun educatieve vooropleiding om vanaf volgend schooljaar duaal te gaan lesgeven. Daarbij combineren ze hun job met deeltijds lesgeven in het secundair onderwijs. Met duaal lesgeven vertolkt de sector een pioniersrol in vernieuwend en praktijkgericht STEM-onderwijs. De feedback vanuit de onderwijswereld over de eerste lichting van 12 duale lesgevers die sinds begin dit schooljaar voor de klas staan, is uitermate positief. Om het matchingsproces en de interactie met de scholen nog te verbeteren, gaat essenscia vlaanderen ook een nieuwe samenwerking aan met Vlajo (Vlaamse Jonge Ondernemingen).
Vakmensen uit chemie- en farmabedrijven die hun job tijdelijk combineren met deeltijds lesgeven in het secundair onderwijs en zo hun praktijkervaring doorgeven om meer meisjes en jongens te inspireren voor wetenschappelijke en technische studies en beroepen. Dat is duaal lesgeven in een notendop. Het proefproject wordt mogelijk gemaakt door Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts en Vlaams minister van Werk Hilde Crevits, met financiële steun vanuit het Europees Sociaal Fonds (ESF) en de Vlaamse overheid.
Tweede lichting
Duaal lesgeven is een veelbelovende onderwijsvernieuwing waarin essenscia vlaanderen van bij de start een pioniersrol vertolkt. Sinds september staan de eerste 12 duale lesgevers uit 6 sectorbedrijven voor de klas om enkele uren per week vakken te geven als biotechnieken, chemie, toegepaste fysica of mechanica.
Een tweede lichting van 23 kandidaten duaal lesgeven is nu begonnen aan de verplichte educatieve vooropleiding, waar ze de nodige pedagogische en didactische vaardigheden meekrijgen. Deze intensieve driedaagse cursus is speciaal hiervoor ontwikkeld door de departementen Lerarenopleiding van de hogescholen AP Antwerpen en Thomas More Kempen.
Sterk engagement
Een aantal duale lesgevers die vandaag al voor de klas staan, willen dat ook volgend schooljaar met evenveel goesting opnieuw doen en krijgen daarvoor de steun van hun werkgever. Mogelijk zijn er vanaf volgend schooljaar dus meer dan 30 duale lesgevers uit de sector actief. Het sterke engagement van ondernemingen als BASF Antwerpen, Eastman, Fujifilm Electronic Materials, INEOS, Janssen Pharmaceutica, Pfizer, Tessenderlo Kerley en Vynova brengt niet alleen meer STEM-passie naar de klas, maar helpt ook het acute lerarentekort wat te verzachten.
Om van het tweede schooljaar duaal lesgeven een nog groter succes te maken, gaat essenscia vlaanderen ook nauw samenwerken met Vlajo. Beide organisaties zijn al partners in onderwijsprojecten als ‘STEM-Ondernemers voor de Klas’ en ‘STEMfluencers’. Vlajo beschikt over de juiste expertise en een breed scholennetwerk om voor elke duale lesgever de ideale match te vinden met scholen die op zoek zijn naar een deeltijdse vakleerkracht.
“Met duaal lesgeven investeren we als sector voluit mee in kwaliteitsvol STEM-onderwijs.”
Ann Wurman, directeur essenscia vlaanderen:
Ann Wurman, directeur essenscia vlaanderen: “Voor een duurzame toekomst hebben we innovaties nodig. En voor die innovaties hebben bedrijven nood aan talent. Dat maakt van duaal lesgeven zo’n belangrijk onderwijsproject. Hiermee investeren we als sector voluit mee in kwaliteitsvol STEM-onderwijs, dankzij het straffe engagement van bedrijven en hun medewerkers. De theorie uit de handboeken wordt zo op een educatief onderbouwde manier aangevuld met de praktijkervaring van vakmensen. We zijn bijzonder dankbaar voor de steun van de bevoegde ministers en hopen dat duaal lesgeven een blijver wordt in ons onderwijssysteem. Wij zijn alvast overtuigd van de toegevoegde waarde.”
Peter Coenen, Directeur Vlajo: “Duaal lesgeven raakt het hart van de missie van Vlajo. Als bruggenbouwer brengen we het beste van beide werelden – onderwijs en bedrijfsleven – bijeen, samen met essenscia. Bedrijven zijn een grote bron van expertise en praktijkkennis, met vooral ook veel gepassioneerde medewerkers. Met duaal lesgeven brengen we die bron op een pedagogisch slimme wijze binnen bereik van leerkrachten en leerlingen. Zo dragen we bij aan de versterking van STEM en talentontwikkeling, de leermotivatie en de modernisering van het onderwijs. We zullen volop inzetten op deze pioniersrol.”