INNOVATION AWARD WERNER & MERTZ

2.03.2017: Werner & Mertz pakt uit met 100% gerecycleerde PET-flessen

Werner & Mertz Benelux Consumer is er met het project ‘The Recyclate Initiative’ in geslaagd om het aandeel van gerecycleerd plastic in zijn PET-verpakkingen op te drijven van 80% naar 100%. Bovendien zonder verlies van kwaliteit of doorzichtigheid. Een duurzaam R&D-verhaal uit de essenscia Innovation Award.

Bij Werner & Mertz Benelux Consumer ziet men het leven door een groene bril. De Duitse onderneming is gespecialiseerd in ecologische onderhoudsproducten voor huishoudelijk gebruik met het merk ‘Frosch’ als uithangbord. “Tot 2015 waren die producten bekend onder de merknaam Froggy”, zegt Marie-Sophie Petit, Marketing assistant bij Werner & Mertz Benelux.

“We hanteren binnen het bedrijf een totaalvisie wat respect voor het milieu betreft”, onderstreept Marie-Sophie Petit. “Dit betekent dat we aandacht besteden aan alle ecologische aspecten van onze schoonmaakproducten: de samenstelling van de inhoudelijke bestanddelen, de verpakking, het transport, enzovoort.”

Het innovatieproject voor de essenscia Innovation Award illustreert die globale aanpak, geeft Petit aan. “Dankzij heel wat onderzoek zijn onze nieuwste PET-verpakkingen nu voor 100% samengesteld uit gerecycleerd plastic, terwijl dat voordien 80% was. De PET-verpakkingen uit gerecycleerd materiaal behouden bovendien dezelfde eigenschappen op vlak van kwaliteit en transparantie als PET-flessen die op de klassieke manier rechtstreeks vanuit aardolie geproduceerd worden.”

Het grote voordeel van deze vernieuwing? Een economische waardevol gebruik van gesorteerd afval, waaronder PET-flessen, die in Duitsland via gele zakken selectief worden ingezameld. Natuurlijk biedt deze innovatie ook een pluspunt voor het merk en de fabrikant die zich als ecologische producent positioneert. Bovendien vermindert dit recyclageproces de druk op natuurlijke grondstoffen die traditioneel worden gebruikt voor de productie van PET. Het kwaliteitsvolle hergebruik van plastic afval vermijdt ook dat plastic als zwerfvuil in de natuur en in waterlopen terechtkomt.  

Werner & Mertz, dat anderhalf miljoen van zijn producten in België verkoopt, verwacht heel veel van dit unieke recyclageverhaal. “Op dit moment kosten de PET-flessen uit 100% gerecycleerd materiaal ons meer dan de klassieke PET-flessen, maar op termijn geloven we dat de milieuvriendelijke dimensie een extra verkoopargument vormt en ons dus een commercieel voordeel oplevert. Maar voor ons merk is dit vooral een logische volgende stap in een coherente visie op duurzaamheid,” besluit Petit.

Ontdek hier de andere innovatieprojecten van de essenscia Innovation Award 2016.